Blogguppehåll

Jag förstår om du har tröttnat på denna blogg som jag inte har uppdaterat på länge. Och tyvärr hinner jag inte göra det än på ett tag, eftersom jag måste vårda mina kunder i första hand. Men ge inte upp – en vacker dag återkommer jag här med nya, fräscha inlägg. På återseende alltså, hälsar

Barbro Zetterberg, Z-text

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Det är mänskligt att skriva fel!

Visit20

Det är svårt att skriva en helt felfri text och även vana korrekturläsare upptäcker inte alla ytfel*. Det visar bland annat en undersökning som nuvarande språkprofessorn Gunilla Byrman gjorde. Hon lät gymnasister, blivande lärare och journalistaspiranter granska en text. Journalistaspiranterna hittade 63,5 % av felen, blivande lärare 50,2 % och gymnasisterna 43 % av felen. Dessutom fick några rättnings- och korrekturläsningsvana docenter i nordiska språk granska samma text. Resultatet visade att docenterna upptäckte drygt 90 % av felen.

Vad vill jag då säga med detta inlägg? Jo, att det är viktigt att korrekturläsa sin text eftersom många ytfel minskar textens och avsändarens trovärdighet. Men också att det är högst mänskligt att det smyger sig in ett och annat fel. Bara de inte blir för många!

PS Ser du det förargliga felet på ett av mina visitkort? Trots korrekturläsning av både tryckeriet och mig själv smög det sig in. Inte så bra reklam för en språkvårdare! Eller visar det kanske att även språkvårdare är mänskliga och gör fel och att det faktumet ökar min trovärdighet?

*Ytfel är brott mot stavnings- och skrivregler, språkfel på ord och rena skrivfel. Sådana fel stör kommunikationsöverföringen om de är många. Resultatet blir att läsaren helt enkelt får svårt att koncentrera sig på textinnehållet.<

Läsvärda länkar
HumaNetten nr 2/1998: Korrekturläsning – en ögonöppnare? (Filen öppnas genom att skrolla till artikeln av Gunilla Byrman).
Språktidningen: Läsarna lider när ingen korrar
Svenska Dagbladets språkblogg: Språkpolisen. Good cop, bad cop?

Publicerat i Företagande, Språk | Etiketter , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Att lyssna på sin text

Maria1                    Maria Lindén Hjelte, gästskribent på Z-textbloggen

Jag tror mig vara en hyfsat musikalisk person – jag hör i alla fall när det blir fel ton och kan faktiskt känna mig fram i en enklare melodi på exempelvis ett piano. Men jag har aldrig haft förmånen att få spela ett instrument, och jag kan absolut inte läsa noter. Så något större självförtroende inom det musikaliska, det har jag aldrig utvecklat.

Då är det lättare när det gäller orden. Jag tror nämligen att en text inger lika mycket känsla som musik. Med det menar jag att du inte bara ska läsa en text, utan också känna in den och lyssna på den. Ungefär som du gör med en låt eller ett musikstycke.

Här handlar det definitivt om att lita på magkänslan – både när du skriver och läser. När något känns fel i texten så är det förmodligen det också. Om något klingar konstigt, grammatiskt eller stilistiskt, är det säkrast att lyssna en gång till. Om du stannar upp och gör det kanske det visar sig att det låter både jämnare och renare om du vänder på en mening, sätter dit eller tar bort ett kommatecken, byter plats på ett par stycken eller kanske väljer andra ord att uttrycka dig med.

En skribent måste alltså precis som en musiker göra ett slags tolkning av exempelvis en situation för att kunna uttrycka känslor. Det kan handla om något så till synes enkelt som ordval. En text har sin speciella ton, och det handlar alltså om att hitta just den rätta, den som gör att budskapet når sitt mål och syfte. Det är få svenska ord som har en exakt motsvarighet. En synonym brukar snarare vara en nyanserad variant av ett ord, och det är helt enkelt med val av ord du hittar den ton du vill ha – hög eller låg, mjuk eller hård.

En annan likhet som jag ser mellan musik och text är att det bör vara så liten distans som möjligt till den som lyssnar eller läser. Man vill nog ofta som skapare av ett stycke musik eller en text uppnå en viss närhet till mottagaren. I texten finns ändå alltid en röst, och det oavsett vilken typ av text det handlar om. Väljer du då att så att säga låta den här rösten höras får du en speciell närhet genom att komma med frågor, uppmaningar och andra direkta tilltal till läsaren. Liksom genom att använda det personliga ”du” i stället för det betydligt mer fjärmande ”man”.

Du behöver inte kunna läsa noter för att höra att något är dåligt. Du behöver inte ens förstå exakt var i musiken det är fel, kanske inte ens kunna avgöra att det är fel, men ändå inser du att det inte fungerar. Känslan av att något inte stämmer, det där tillfället när musiken – eller för all del texten då – inte slår an någon sträng hos dig över huvud taget, tror jag finns hos de allra flesta. Det är då du ska lita på din magkänsla. Som skribent får du fila på ditt stycke lite till, precis som en musiker gör när något klingar falskt.


Fakta om Maria Lindén Hjelte

Maria Lindén Hjelte är språkvårdare på Kärnkraftsäkerhet och Utbildning AB (KSU) och arbetar främst med läromedel, men också med att skriva och förbättra texter i andra produktioner. Hon sporras av ett stort intresse för språk och fascinationen för hur ett enkelt ordval kan påverka ett budskap i stort. Maria har en bakgrund som journalist och är även utbildad översättare.

 

Publicerat i Språk | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Guldintervjun – råd från en erfaren företagare till en ny

WordpressbildFalköpingsföretagaren Lars Jorméus kan med rätta vara stolt över sin livsgärning som företagare när han snart 85 år gammal blickar tillbaka på ett långt och framgångsrikt företagarliv. Ett företagarliv där han som nybliven byggnadsingenjör startade sitt första konsultföretag med två tomma händer tillsammans med en kompanjon. Ett företagarliv där han senare startade ännu ett företag – även denna gång med tomma händer men i egen regi – vilket sedan blommade ut i JorméusGruppen AB med som mest 130 anställda. Ett liv som också rymt mycket ideellt arbete, inte minst i stiftelsen Ge livet en chans med verksamheter i Sri Lanka, Indien och Sydafrika. Och inte att förglömma ett liv som förtroendevald i många olika sammanhang. Nej, om detta ska inte detta inlägg handla om.

I stället ska det handla om sådant som: drivkrafter, företagaregenskaper, motgångar och misstag, vikten av nätverk och goda kundrelationer. Och om guldkornsråd från en erfaren företagare. Kunskaper som vi som är nya företagare kan dra nytta och lärdom av. Så vad svarar Lars på mina frågor?

Lars J1Vilka drivkrafter är viktiga för en företagare?
För mig har makten att bestämma över min tillvaro själv och att tro på min företagsidé varit själva grundbulten. Men också viljan att ta ansvar. Och inte minst att få känna glädjen över ett lyckosamt slutfört projekt och få erkännande för det. Det är drivkrafter som jag tror utmärker de flesta företagare.

Vilka egenskaper behöver en företagare?
Du behöver vara drivande eller som jag brukar uttrycka det: ”Hullingen går bara åt ett håll”. Du behöver även vara orädd och våga göra misstag. Ibland krävs det också att du är tuff och bestämd för att driva det du tror på. Och inte att förglömma; du måste vara nyfiken och kreativ. Sen måste du ha framförhållning, ligga före i tanken och tiden och se utvecklingsmöjligheter. Men du behöver även inse när tiden inte är mogen för en produkt eller ett projekt.

Hur hanterar man en motgång eller ett misstag?
Våga gå in kaoset som du ser framför dig. Och backa inte om du får ett slag på fingrarna utan ta emot och lär av det.

Hur ser du på nätverk?
Skaffa dig ett nätverk men tänk på att vara ödmjuk i dina kontakter. Se till att skapa förtroende för dig och ditt företag och bygg långsiktiga relationer. Visa att du är någon att lita på och att ditt uppsåt är ärligt och gott. När du väl byggt upp ditt nätverk går allt smidigare och du slipper att hela tiden dra din historia för alla. Och glöm inte att vårda nätverket! Det är guld värt.

Hur får man kunder och behåller dem?
Utrusta dig med en stor portion tålamod i startfasen och ge ditt företag tid att etablera sig. Var uthållig och envis! Bjud på dig själv och ta inte oskäligt mycket betalt. Stångas inte alltid för att få ut den sista kronan av en kund. Gör ett bra jobb och stå för det du lovat. Lita sedan på att ett gott resultat sprider sig.

Vilka är dina guldkornsråd till en ny företagare?
1. Var rädd om ditt kapital! Slå inte på för stort i början utan gör bara det nödvändigaste. Tänk på att det kommer en morgondag som du inte vet vad den innehåller. Utan pengar kan du inte driva ditt företag någon längre tid.
2. Häng med i utvecklingen och ta till dig det nyaste i din bransch. Inse att du inte är fullärd utan lär nytt hela tiden.
3. Odla dina relationer; vattna och gödsla dem. Var generös och bjud på dig själv. Var ödmjuk och inse att kunden kan ha rätt och anpassa dig efter det. Respektera att kunden har sina mål och du dina.
4. Var en god lyssnare och ”ös” inte bara på. Bättre att ha stora öron än en stor mun.
5. Om du anställer – se till att omge dig med bra medarbetare.
6. Ta gärna ideella förtroendeuppdrag inom din bransch eller företagsvärlden för att vidga dina vyer och knyta nya kontakter.
7. Se till att ha ett bra liv utanför företaget och odla dina familje- och vänrelationer. Utan dem står du dig slätt när det blåser i företaget. Och i framgångens stund har du någon att glädjas tillsammans med. 

Tack Lars Jorméus för att du gav mig av din tid!

Publicerat i Företagande | Etiketter , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Mejl till sjukvården i Västra Götaland

ReceptFör ett tag sen behövde jag förnya ett recept. Därför mejlar jag till ett sjukhus i Västra Götaland i stället för att ringa. Bekvämt att slippa passa en telefontid och sen sitta i telefonkö, tänker jag. För säkerhets skull skriver jag i ämnesrubriken vart mejlet ska skickas. Så här ser det ut:

Från: Barbro [mailto:brzetterberg@telia.com]
Skickat: den 26 november 2013 13:23
Till: ‘diariet@vgregion.se’
Ämne: Till  X-mottagningen, B-stad

Hej!
Jag behöver ett nytt recept på  (…) eftersom receptet har gått ut. Jag är tacksam om jag kan få ett mejl eller ett sms när jag kan hämta ut medicinen. Mina kontaktuppgifter finns här nedan.

Hälsningar och tack på förhand från
Barbro Zetterberg

Det går nästan en vecka utan svar
När jag inte hör något mejlar jag igen.

Från: Barbro [mailto:brzetterberg@telia.com]
Skickat: den 2 december 2013 10:22
Till: ‘diariet@vgregion.se’
Ämne: VB: Till  X-mottagningen, B-stad

Hej!
Jag har inte fått någon bekräftelse på att ni skickat vidare mitt bifogade mejl till  X-mottagningen i B-stad. Nu har jag bara medicin kvar för tio dagar och det börjar bli bråttom. Var därför vänlig och ge mig ett besked om vad ni gjort.

Med vänlig hälsning
Barbro Zetterberg

Jag får svar
Dagen efter kommer mejlet nedan:

Från:  NN[mailto: NN@vgregion.se]
Skickat: den 3 december 2013 08:30
Till: Barbro
Ämne: Ang. VB: Till  X-mottagningen, B-stad

Meddelandet är vidarebefordrat till X-mottagningen på sjukhuset i A-stad den 26 november för handläggning. Förnyande av recept ska alltid göras genom direktkontakt till respektive mottagning. Denna funktionsbrevlåda bevakas av administrationen på sjukhuskansliet på A-stad och vidarebefordrar inkomna meddelanden till respektive verksamhet för handläggning.

A-sjukhuset
Diariet
NN, Registrator

Jag blir uppringd av sjukhuset i B-stad
Samma dag som jag får svarsmejlet från sjukhuskansliet blir jag uppringd av X-mottagningen i B-stad som nyss fått mitt mejl. Mejlet är alltså felskickat från början trots att jag skrev vart det skulle. Av den vänliga sköterskan får jag också veta att jag av säkerhetsskäl inte kan få ett nytt recept via mejl. I stället kan jag använda den elektroniska tjänsten Mina vårdkontakter för att få ett nytt recept.

Vad är problemet med hanteringen och texten?
Jag får inte någon bekräftelse på att kansliet skickat vidare mitt mejl som jag fått tidigare. I så fall hade jag upptäckt att det gått till fel mottagning. Jag får inte heller något mejl från sjukhuskansliet när de upptäcker att de skickat mitt mejl till fel ställe och än mindre en ursäkt. Men det jag blir mest bekymrad över är det formellt och byråkratiskt hållna innehållet i mejlet som också saknar ett bra personligt bemötande.

Till att börja med finns det ingen hälsnings- eller avslutningsfras. Här finns heller inget tilltal som riktar sig till mig personligen genom ett du. Kansliet omtalar sig själva med det opersonliga administrationen på sjukhuskansliet på A-stad och gömmer sig bakom de passiva verben göras och bevakas. De upplyser mig lite mästrande (nåja) om att jag inte kan få ett recept förnyat via mejl utan bara genom en direktkontakt. Jag får ingen information om att det finns fler sätt att förnya mitt recept på, det vill säga även via internettjänsten Mina vårdkontakter. Halva texten består av en upplysning om att kansliet bara bevakar och inte handlägger enskilda ärenden.

Texten är, menar jag, inte skriven från patientens synvinkel utan från sjukhusets. Sannolikt använder man också en malltext i sina kontakter utåt, alltså en likadan text som alla får. Och bemötandet kunde definitivt vara bättre.

Förslag till ny text
Från: Barbro [mailto:brzetterberg@telia.com]
Skickat: den 17 december 2013 12:51
Till: ‘Barbro ‘
Ämne: Till X-mottagningen, B-stad

Hej!
Tack för ditt mejl. Tyvärr skickade vi ditt mejl till fel mottagning på sjukhuset, vilket vi ber om ursäkt för. Men i dag har vi bättrat oss och skickat det till X-mottagningen i B-stad.

Vi vill även passa på att informera dig om att du inte kan förnya ett recept via mejl av patientsäkerhetsskäl. Du kan i stället förnya ditt recept med hjälp av tjänsten Mina vårdkontakter som är en internettjänst. Du kan också ringa direkt till mottagningen. Du hittar en länk till Mina Vårdkontakter här nedan.

Har du några frågor om innehållet i detta mejl är du välkommen att höra av dig till oss.

Med vänlig hälsning
NN, registrator
A-sjukhuset
Diariet

Till sist
Vid nationella utvärderingar får sjukvården kritik för ett dåligt bemötande. Ett sätt att ändra på detta är att förbättra det skriftliga bemötandet. Så varför inte börja med att se över regionens malltexter som den jag fick. Och utbilda medarbetarna! Det kostar en liten slant men ger garanterat  utdelning på sikt genom bättre resultat i uppföljningar. Genom att upplysa om tjänsten Mina vårdkontakter kan regionen även få fler att använda tjänsten. Dessutom sparar regionen tid och pengar genom att inte behöva svara på frågor i onödan. För att inte tala om patienten som sparar tid och pengar och slipper irritera eller oroa sig över att inte få svar. Det om något ger bonuspoäng till sjukvården!

P S Fotot kommer från skane.se.

Publicerat i Språk | Etiketter , , , , , , | Lämna en kommentar

Retorikutbildning – ett sätt att hänga med

Skolbänk1En eftermiddag i veckan sätter jag mig på skolbänken igen för att läsa en grundkurs i retorik på 15 högskolepoäng. Det finns flera skäl till varför jag gör det. Det första är att det är viktigt för en företagare – ny som gammal – att hela tiden bli bättre i sitt yrke för att ge kunden den bästa tjänsten eller varan. Det andra är min obändiga lust att lära nytt och utvecklas hela livet.

Tänk dig en läkare som har egen praktik och inte tar del av den senaste forskningen inom sitt område. Eller en hantverkare som inte bryr sig om att uppdatera sin kunskap för att vara behörig att utföra ett visst slags arbete. Båda lever bokstavligt talat ett farligt liv. Läkaren kanske missar en viktig diagnos och blir anmäld till Socialstyrelsen av en missnöjd patient eller anhörig. En allvarlig konsekvens för läkaren men framför allt för patient och anhöriga. Hantverkaren går miste om kunder och därmed inkomster. I värsta fall kanske det blir konkurs.

Böcker1I mitt yrke som språkrådgivare och textvårdare är en retorikkurs bra att ha i bagaget både när jag utbildar och textgranskar. Att kunna argumentera i tal och skrift är för övrigt något som alla företagare har nytta av. Så varför inte anmäla dig du också till en sådan kurs. Eller någon annan kurs som du har nytta av i ditt arbete. Och du – nog stämmer klyschan att kunskap inte är tung att bära. Däremot vågar jag påstå att motsatsen gäller för den som inte vidareutbildar sig. Så häng med du också! Det lönar sig!

Publicerat i Företagande, Språk | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Gå en Starta-eget-kurs!

Starta1

Jag har äntligen tagit mig i kragen och anmält mig till en Starta-eget-kurs, närmare bestämt i NyföretagarCentrum Skaraborgs regi. Den utlösande faktorn är mitt dåliga samvete att inte ha gjort någon affärsplan. En annan faktor som bidrar är det förmånliga priset 1 000 kr plus moms (möjligt tack vare finansiering från EU:s utvecklingfond). För det får jag tre heldagars utbildning och dessutom fem timmars personlig coachning: guld värt för en nyföretagare.

Attitydvarning för: ”Vi får se hur det blir”!

Tomas10Vi är tio deltagare på kursen; sju kvinnor och tre män som lyssnar på rådgivaren Tomas Perssons kloka inledningsord.

– Din attityd avgör hur det det blir och hur det går för ditt företag, säger Tomas och fortsätter: Tänk så här, jag ska klara detta, jag har mod att göra det. Akta dig för att fastna i negativa tankar som ”vi får väl se hur det går”. Nej, peppa dig själv och fundera på om du är beredd att gå genom eld och vatten för att nå dina mål. Och en drivkraft kan vara att utmana dig själv i dina tankar, avslutar Tomas.

Se till att ha en vision!
Vision1– Se till att ha en vision för ditt företag, inleder vår andre rådgivare Ronny Olsson sin del av dagen. Tänk på att en vision fungerar som bränsle och är en viktig ledstjärna för dig som företagare.
Utgå från nuläget och sätt upp mål. Ta sen ett stort kliv i dina tankar och fundera på ditt önskeläge om framtiden.

Därefter fortsätter Ronny med att fråga oss hur vi har tänkt oss att driva företaget, för att i nästa andetag uppmana oss att inte tänka stort, utan större. Sen avslutar han med att peppa oss med ledorden: tro, mod och entusiasm som en stadig grund att stå på.


NÖHRA och SWOT

Resten av dagen ägnar vi åt att diskutera och öva. Vi funderar på vilka mål vi vill sätta upp för ett respektive fem år framåt i tiden. Och vi lägger pannorna i djupa veck när vi konfronteras med hur vi ska fördela tiden mellan personliga mål, familjemål och företagsmål. Vi hinner också med att nosa på NÖHRA-metoden som står för Nuläge, Önskat läge (Mål), Hinder, Resurser och Aktiviteter (se länk nedan). Vi avslutar med att fundera på vår affärsidé. Det gör vi genom att göra en SWOT-analys där vi tittar på styrkor och svagheter respektive möjligheter och hot (se länk nedan).

När dagen är slut surrar huvudet av alla nya intryck och tankar. Vad vill jag med mitt företag? Och vad är viktigast att prioritera? Jo, för egen del har jag lovat mig själv att börja med att göra en affärsplan till nästa gång. Då, men först då, kan jag som Jönssonligan säga: Vi har en plan!

—————————————————————————————————————

Språktips – kill your darlings
Det finns ett journalistiskt uttryck, kill your darlings, som ofta är en smärtsam process för en skribent. Kort handlar det om att stryka sådant som inte ger din text ett mervärde. Det kan handla om allt från tjusiga ord och formuleringar till hela avsnitt eller stycken som du mödosamt fått till och är stolt över. Den processen har jag just genomlidit när jag tog bort ett avsnitt om den låga andelen kvinnliga företagare i Sverige som bland annat tycks bero på en könssegregerad arbetsmarknad enligt en ny doktorsavhandling. Smärtsamt som sagt, men nödvändigt! Du får nöja dig med en länk till avhandlingen här nedan i stället.

Nyttiga länkar
NyföretagarCentrum
NyföretagarCentrum Skaraborg
Linnéuniversitetet, Andreas Mångs: Företagande ur ett könsperspektiv
Entreprenörskolan: Guide till hur du skapar en vision
Kreafonbloggen: Mätbara mål
You Tube-klipp med Kjell Enhager: NÖHRA-modellen
EntreprenörCentrum Västerbotten: Gör en SWOT-analys

 

Publicerat i Företagande, Språk | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Det kom ett ursäktabrev!

Brev1Jag jobbar ideellt som ordförande i en vägsamfällighet sen många år tillbaka. Vi har en kassör som har stenkoll på ekonomi och fakturor. Därför blir jag lite förvånad när jag får en betalningspåminnelse från ett företag som hjälper oss med väghållningen. Det visar sig att påminnelsen är fel och att vi visst har betalat när vi ska. Någon vecka senare får jag ett nytt brev från företaget med följande innehåll:

Hej!
Jag ber om ursäkt för att jag skickat betalningspåminnelse till er felaktigt. Jag hoppas det inte vållat alltför stora bekymmer för er.
MVH
Företag X genom
Anna
Triss1Inte nog med att vi får en ursäkt! Vi får även en Trisslott värd 30 kr som plåster på såret. Inget dyrbart utan bara en enkel gest som visar att företaget förstår att deras miss gett oss merarbete och att deras perspektiv är kundens. Och jag kan lova att våra eventuella sura miner blåste bort i ett nafs.

Ursäktabrev & Trisslott – vad lär vi av det?
Jo, att ett bra kundbemötande är A och O för ett företag som vill behålla sina kunder oavsett om det är ett nytt företag eller ett gammalt. Några rader med en ursäkt räcker långt. Men vill du förstärka din ursäkt är det inte fel att skicka med exempelvis en Trisslott. Nästa gång kunden ska placera en order kan det vara denna enkla gest som väger över till ditt företags fördel. För att inte tala om den positiva ryktesspridning som ditt ursäktabrev och Trisslotten troligen ger företaget. Mycket billigare än en annonskampanj och sannolikt betydligt bättre PR för ditt företag. Så underskatta aldrig en enkel ursäkt och en Trisslott är mitt budskap!

Publicerat i Företagande, Språk | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Språklagen visar vägen

SkyltUttrycket ”vårdat, enkelt och begripligt ” kommer från språklagens 11 § där det står att den offentliga svenskan ska vara just vårdad, enkel och begriplig. Aha, kanske du tänker nu, det här rör ju bara offentlig verksamhet och inte mig som jobbar privat. Fast stopp, säger jag! Kanske ditt företag levererar tjänster till det offentliga.  Då omfattas även ni av språklagen i ert samarbete. Fast oavsett var du jobbar är jag alldeles övertygad om att alla tjänar på att skriva enligt språklagens krav.

Den som skriver texten ansvarar för den
Kanske jobbar du som informationsansvarig på ett företag eller en organisation. Då gäller det att du kan paketera ditt budskap i en begriplig form annars har du misslyckats med din uppgift. Om till exempel patienten inte förstår den skriftliga eller muntliga informationen kan man spetsa till det och påstå att personen inte får den vård som hon eller han har rätt till. Ett berömt exempel på bra kommunikation i kris är för övrigt Fritidsresors Lottie Knutson. Vem glömmer någonsin hennes informationsinsatser i samband med tsunamikatastrofen i december 2004. Inte många, tror jag. Att tala om framgångsrik kommunikation är bara förnamnet.

Tjäna pengar på oklar information – inget att rekommendera
Ett roligt exempel – hm, inser att det nog beror på vilket perspektiv läsaren har – på att det går att tjäna pengar på oklar information kommer från en engelsk stad. En otydligt placerad och formulerad parkeringsskylt gav staden goda inkomster i form av parkeringsböter. När sen upprörda bilister tvingade staden att göra informationen synligare och klarare minskade inkomsterna från just detta gatuavsnitt med cirka 18 000 pund per år. Om den aktuella staden tvingades att betala tillbaka böterna förtäljer inte historien. Och jag vill absolut inte mana till efterföljd. För betänk först de uppenbara riskerna med alla missnöjda medborgare som känner sig lurade på sina surt intjänade pengar och den brist på förtroende som denna fadäs från stadens sida sannolikt innebär.

Z-textbloggen 005Stäng inte ute människor!
”Det finns inget, tror jag, som kan stänga den mentala dörren för människor som att använda ett komplicerat och invecklat språk”. Just så sa vår kulturminister häromdagen i sitt inledningstal på ett språkseminarium med temat: Språklagen i praktiken. Jag håller med! Därför myntar jag i detta nu följande ledord: Det är fint att skriva enkelt och begripligt men ofint att inte göra det. Och det alldeles oavsett var du jobbar!

Nyttiga länkar

Publicerat i Företagande, Språk | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Greppa din målgrupp!

Boll10

Vart jag mig i världen vänder står min lycka i egna och kunders händer! Ja, så kan man krasst uttrycka en nyföretagares villkor för att travestera (omforma) en känd psalm. För just så är det! Och för att lyckas måste vi företagare först och främst ha en bra affärsidé. Sen – och det ska detta inlägg handla om – måste vi ha klart för oss vilken målgrupp vi ska rikta oss till.

Företagare har inte råd att tacka nej
Det är inte säkert att alla nyföretagare har gått en Starta-eget-kurs där de tagit fram affärsplaner och analyserat målgruppen. Jag har i alla fall inte gjort något sådant mer än ägnat några flyktiga tankar åt detta angelägna arbete. Hur som helst så betonar alla insatta hur viktigt det är med en målgruppsanalys, alltså vilken typ av kunder jag ska rikta mina varor eller tjänster till. Och visst, jag är den första att hålla med om att det är viktigt. Men när den första kunden dyker upp som kanske inte alls passar in i din tänkta kundportfölj blir du antagligen så smickrad och glad att du tackar ja av bara farten. Oavsett om du gjort en målgruppsanalys eller inte.

Det gjorde i alla fall jag, alltså tackade ja till uppdraget. Med facit i hand var det inget fel på kunden eller uppdraget, men den målgrupp kunden tillhör var kanske inte den mest optimala för mig. Så vad lärde jag mig av detta? Tja, inte så mycket egentligen mer än att jag antagligen skulle ha gjort samma sak fler gånger. Målgruppsanalyser i all ära, men som företagare har man inte råd att vara sparsmakad, åtminstone inte i början.

Analysera din målgrupp och din specialitet!
Men du, allvarligt talat – har du inte gjort en målgruppsanalys ännu så gör en nu! Med lite av skammens rodnad på kinderna har i alla fall jag börjat fundera lite djupare på vilka jag ska lägga mitt krut. Och när du och jag ändå är i farten med målgruppsanalysen, tar vi oss också en ordentlig funderare på vilka våra verkliga specialiteter är, alltså de som skiljer oss från mängden konkurrenter. Vad brinner vi för? Vad gör oss unika som företagare och vilka målgrupper är intresserade av just det vi är bäst på? Se där, strax är vi på god väg att identifiera vår målgrupp.

För egen del ska jag försöka bli bättre på att lyfta fram min specialitet, den jag brinner allra mest för. Det skriftliga bemötandet av kunden eller medborgaren som många kunder borde vara väldigt intresserade av. Vem vet, det kanske blir både mål och storvinst till slut.

Boll20

Nyttiga länkar

 

Publicerat i Företagande, Språk | Lämna en kommentar